Joululounas 3.12.-23 Hukianhovissa

2023 syysvaellus tehtiin 15.10. Haistianvuoren maisemii

Puolimatkan mehutauko pidettiin Vitikan Markon hallilla.

Haistian vuoren valloitus. Kaikki 24 kiipeilijää saavuttivat 397 metrin
korkeuden.

Mieliala jäi korkealle!

Uutispuurotilaisuus su.17.9.2023 klo.13.00

Vietimme uutispuurojuhlaa perinteisesti Palhon kodalla. Osallistujia oli yli 30 henkeä.Tilaisuudessa mukana seurakuntapastori Eva Rosengre´n Bancsi sekä
Jaana-kanttori.

Kesäteatterimatka la 5.8.2023 Sappeen kesäteatteriin

Mentiin 23 hengen porukalla bussilla katsomaan klo 14 alkanutta esitystä Maalaispoika Oon. Lähtö oli klo 11:30 Päätetieltä ja väkeä poimittin taas mukaan matkan varrelta. Ehdittiin perillä nautiskella ravintolan antimia ennen esitystä ja vielä väliajallakin.

Sää suosi meitä matkan ja esityksen ajan. Ei ollut sadetta eikä hellettä. Esityksestä tykkäsimme, varsinkin Juicena esiintynyt oli hyvä samoinkuin Vesilahden oma poika Harri Penttilä monilla eri rooleillaan.

OKRA2023-näyttelyssä Oripäässä käytiin to 6.7.

Bussi lähi Palhosta Päätetien risteyksestä klo 10.  Mukaan poimittiin matkan varrelta 23 henkilöä. Sää suosi messuilijoita, ei ollut liian kuuma eikä satanut. Takaisin lähdettiin klo 17.

Kesäjuhla pidettiin kodalla su 9.7. klo 13 alkaen

Ohjelmassa oli seurustelua,  napostelua, musiikkia, arvontoja ja kisailuja.  Musiikista vastasi Suuriniemien perhe Kangasalalta. Osallistijia on viitisenkymmentä.

Tehtiin kesäillan kotiseutukierros Vesilahdessa pe. 16.6.

Arvelan bussi lähi Palhosta Päätetien risteyksestä klo.18.00. Mukaan tuli väkeä matkan varrelta Vakkalantieltä jaVesilahdentieltä aina Narvaan asti yht. 32 henkilöä.  Kierreltiin Vesilahden laitamia pikkuteitä pitkin ja taidettiin välillä poiketa naapurikuntienkin Akaan, Urjalan ja Nokian puolella. Matkaoppaina olivat kylien ja talojen tietoja selostamassa Raija Mäki ja Eero Vitikka. Kahvit juotiin Mustalammilla. Takaisin Päätetielle tultiin vähän ennen puoltayötä.

Vuoden 2023 laskiaissunnuntaita vietettiin 19.2. kodalla

Osallistujia oli 35-40 henkilöä. Ensin syötiin hernerokkaa, jota oli keitetty 5 tuntia kenttäkeittiössä. Sitten osa väestä alkoi valmistautua villasukkajuoksuun. Voittaja jäi epäselväksi, mutta ainakin alkuun puheenjohtaja johti kisaa.

Joululounasta syötiin 11.12.2022 Ellivuoressa

Aluksi katseltiin 70 -vuotsristeilyn video. Muistettiin synttärisankareita Seppo Viitasta(80v) ja Jukka Leinoa (70v). Ruoka oli hyvää ja tonttukin kävi

Syyskokousta pidettiin 25.11.2022 Vakkalan metsästysmajalla

Käsiteltiin sääntöjenmukaiset syyskokousasiat. Hallitukseen valittiin uusia jäseniä: Juho Tuominen jäseneksi ja Emma Selin varajäseneksi. Matti Höyssä ja Tapio Rasi jäivät pois hallituksesta. Eeva Nytorp jatkaa puheenjohtajana.

1.10.2022 vaellettiin Vesilahden kirkonkylän maastossa

Retki suuntautui Vesilahden Ämmänhaudan maisemiin, kuntoportaille, Onnenkodalle ym. Lähtö tapahtui Anttilanvuoren kodalta os. Aurinkorinne 20, Vesilahti. Oppaana Vesilahti- opas Tuula Tuominen. Evästarjoiluna oli nuotiomakkaraa ja mehua.

Lähdössä Aurinkorinteen kodalta.

Uutispuurotilaisuus pidettiin 11.9.2022 Vakkalan seudun metsästysmajan kodalla

Rukiin oli jälleen hankkinut Eero ja sen keittivät puuroksi Seppo ja Väinö. Tuotoksen siunasi Timo Uotila Nokian seurakunnasta. Hyvää tuli! Syömisen jälkeen nautittiin vielä Kaisan tarjoamista kahvista ja leivonnaisista. Tilaisuuteen osallistui n. 30 henkilöä.

"Mitä kuuluu Marja-Leena..."

Käytiin 31.7.2022 bussilla kesäteatterissa Hämeenlinnassa 28 henkilön ryhmällä. Musiikkipitoinen esitys oli hauska ja ennen sitä ja väliajalla nautittiin ruokia ja juomia.

Kesäjuhlat pidettiin 10.7.2022 Kodalla

Osallistujia oli n. 80 hlöä. Kilpailtiin, arvottiin palkintoja, nautittiin virvokkeita ja kuunneltiin narvalaista puhallinsoittoa.

Kevätkokous pidettiin 22.4.2022 Vakkalan metsästysmajalla

Käsiteltiin sääntöjenmukaiset kevätkokousasiat, suunniteltiin loppuvuoden ohjelmaa ja päätettiin perustaa seuran Facebook -ryhmä.

31.3. klo 18 pidettiin 55+ -teemainen tupailta Narvan Senioritalossa

Aiheena oli digi -asiat mm. mobiilimaksaminen. Mukana asiantuntijana Riitta Vatanen. Mobiilimaksamisen käyttöönotto edellyttää pankkitunnukset, sähköposti, tilinumero ja pankki-/luottokortti. Käyttöönottoa harjoiteltiin.

Laskiaissunnuntaina 27.2.2022 vaellettiin joukolla Kuivasluodoille

Yhteislähtö tapahtui klo 12 Loitonperästä Halukantien varrelta mihin oli aurattu parkkipaikka. Oli rantaa pitkin kulkevaa latua ja suoraa mönkkäriuraa luodoille ja muutamat pääsivät moottorikelkan rekikyytiinkin. Latu lähti myös Vakkalan koulun kohdalta, jossa vähän parkkitilaa myös. Muualtakin saattoi päästä Kuivasluodoille, koska oli aika hyvä hankikanto. Perillä syötiin nuotiomakkaraa ja juotiin kuumaa mehua. Osallistujia oli n. 40 henkilöä ja 3 koiraa. Olipa mukava aurinkoinen laskiaispäivä!

Syksyinen patikkaretki 2021 toteutettiin 2.10.

Lähtö oli kodalta os. Vakkalantie 625. Retki suuntautui Halukan alueeen maisemiin kyläkirjamme ("Polveilee polut - raikuu rannat") kertomusten siivittämänä ja oli pituudeltaan n. 6 km. Kodalla oli retkimuonitus patikoinnin jälkeen. Ohessa tunnelmia reitin varrelta ja lopuksi reittikartta ja viittaukset kyläkirjan sivuihin.

Rauno Nytorp johti taas vaellusta.

Yli 50 vaeltajan jono venyi välillä pitkäksi.

Taukoja pidettiin ja muisteltiin kyläkirjan kertomuksia.

Matonpesupaikka täytti tänä vuonna 20 vuotta.

Lopuksi syötiin kodalla makkaraa ja pullaa.

H oli lähtö-/paluupaikka kodalla. Numeroilla viitataan oheisiin kyläkirjan kohtiin.

Uutispuurojuhla pidettiin kodalla 19.9.

Maisteltiin taas kenttäkeittiössä kypsytettyä uutispuuroa. Puuron siunasi Kaisa Karema Vesilahden seurakunnasta ja yhteislaulua säesti Tytti Pelkonen. Paikalla oli taas yli viisikymmentä henkilöä.

Puheenjohtaja avasi tilaisuuden.

Perinteinen kesäjuhla järjestettiin kodalla 25.7.

Juhlittiin samalla kodan 20 -vuotisjuhlaa. Monipuolisesta musiikista vastasi Taru Mäkimattila ja hän säesti myös laulamaan rohjenneita muita juhlan osanottajia.  Nautiskeltiin pöydän antimista, pelattiin pelejä ja arvottiin tavaroita. Myös possun painon arvonta oli taas mukana.

Suvi ja Sulo kesäjuhlissa, jotka olivat myös Kodan 20- vuotisjuhlat.

... ja meillä kaikilla oli niin mukavaa ...

Kevätkokous pidettiin vasta 2.7. Vakkalan metsästysmajalla

Kokouksessa käsiteltiin sääntöjenmukaiset vuosikokousasiat. Hyväksyttiin vuoden 2020 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä vuoden 2021 toimintasuunnitelma.

Alkuvuonna 2021 rakennettiin latureitti

Vakkalan ja Palhon välille rakennettiin latureitti Vesilahden kunnan avustuksella. Se oli lumisten viikkojen aikana kovassa käytössä. Ladulta saattoi myös poiketa pitämään taukoa kodalle. Ohessa latukartta. Toivottavasti tulevina talvina saadaan taas lunta!

Loppuvuoden 2020 vietimme hiljaiseloa koronapandemian 2. aallon merkeissä.

6.11. pidettiin yhdistyksen säännönmukainen syyskokous Palhon metsästysmajalla. Muilta osin suunnitellut tapahtumat jouduttiin perumaan viranomaisten ohjeiden mukaisesti.

Vaellusretki järjestettiin 3.10. Haistian maisemiin yhteistoiminnassa partiolaisten kanssa. Lädettiin klo 11 Papinpolulta, jossa oli parkkialue. Osallistujia oli 56 henkilöä ja 3 koiraa. Ilma oli kuin morsian ja 5,2 km reitti vaellettiin parissa tunnissa välillä pysähtyen keskustelemaan reitin varrella olevista kohteista. Retken lopuksi oli makkara- ja kahvitarjoilu partiolaisten leirikohteessa. Rauno Nytorpille annettiin kiitokseksi monien vuosien vaelluksen järjestelyistä tasokas otsalamppu. Ohessa kuvia vaelluksesta sekä kartta ja viittaukset kyläkirjan lukuihin.

Turvavälejä noudattaen letka venyi pitkäksi.

Pusikkoista reittiä oli vain joitakin kymmeniä metrejä.

Runkanvuoren näköalapaikalla ihasteltiin maisemaa.

Lopuksi syötiin makkaraa ja vehnäsiä ja juotiin kahvia ja mehua.

Eeva kruunaa Raunon päähän otsalampun.

Syksyinen uutispuurojuhla järjestettiin kodalla su 13.9.  Mukana oli pastori Juha Partanen Nokian seurakunnasta, joka siunasi uutispuuromme. Osallistujia oli n. 80 henkilöä. Veisattiin, syötiin puuroa, juotiin kahvia ja jutuskeltiin.

Puheenjohtaja Eeva Nytorp totesi avauspuheessaan, että nyt vietetään vuosittaisen uutispuurojuhlan 20 -vuotissynttäreitä. Kaikkia vuosien aikana keittäjinä toimineita muistettiin komealla puisella puurolusikalla.

Puuronkeittäjiä tai poissaolevien edustajia ryhmäkuvassa.

Ryynimestari ei ole vaihtunut vuosien saatossa.

Talkoot järjestettiin kodalla pe. 26.6. Osallistujia oli n. 15.  Ohjelmassa oli puiden pilkkomista, ilmoitustaulujen ja maitolaiturin maalausta sekä kalustovajan siivousta. Sammaleen poistoa kodan ja tarjoilupaviljongin katoilta ei päästy tekemään hirvittävän helteen takia.

POLVEILEE POLUT - RAIKUU RANNAT!

Havainnointipelisovelluksella täydennetty SEPPO -vaellusretki Vakkalaan, samalle reitille joka patikoitiin syksyllä 2019, toteutettiin pääsiäisen aikoihin. Lähtöpaikkana oli Sistontien risteys ja matkan pituus reilu 5km. Matkan varrella oli 10 tehtäväpistettä jotka oli merkitty pelin karttaan. Peli oli avoinna 9.4.-22.4.2020 ja reitti oli tarkoitus kiertää jokaisen parhaaksi katsomallaan ajalla. Ei isoja ryhmiä ja muistettiin turvavälit. Yhdeksän joukkuetta osallistui kisaan.

Laskiaistapahtuma 23.2. kodalla

Ei ollut lunta eikä jäätä, joten laskettiin vain leikkiä. Ja tietysti syötiin rokkaa. Runsaat 30 osallistujaa oli laskiaissunnuntaina mukana tapahtumassa.

Seuran uusi puheenjohtaja Eeva Nytorp avasi tilaisuuden.

Rokka oli taas hyvää ja sitä riitti vielä kotiinkin vietäväksi.

Perinteinen glögitilaisuus pidettiin illalla 15.12.2019 kodalla

Tällä kertaa ei sää suosinut vaan pimeää oli ja vettä tuli koko ajan. Kodalle löysi itsensä siitä huolimatta yli 30 osallistujaa ja kaikki mahtuivat sisään. Juotiin glögiä, laulettiin ja syötiin piparia ja makkaraa.

Tonttu ohjasi pimeässä paikalle.

Jätkänkynttilät saatiin palamaan kun annettiin tenua. Mutta sitten kohta alkoivat kaatuilla.

Pikkujoululounas nautittiin 24.11.2019 Ellivuoressa, mukana oli 70 seuran jäsentä. Varsinkin alkuruokia kiitettiin yleisesti. Tontut jakoivat kaikille pikkupaketin ja yksi jäi vielä ylikin.

Vaellusretki kohteisiin, joiden tapahtumia on kuvattu kyläkirjassamme järjestettiin tänä vuonna 5.10. klo 11. Taas polveilivat polut, raikuivat rannat! Tämänsyksyinen vaellus patikoitiin Vakkalan ja Pikku-Vakkalan alueilla. Aloitettiin Huhdanarosta, Sipiläntie 155 ja päätettiin 6 km vaelluksen jälkeen samaan paikkaan. Johtajana toimi Rauno Nytorp.  Vaellus saavutti suuren suosion, sillä osallistujia oli n. 60.  Ja sääkin suosi taas. Aurinko paistoi koko kolmituntisen vaelluksen ajan.

Kuljimme pitkässä letkassa.

Letka piteni aina kun polku kapeni.

Vakkalan koulun kohdalla laskettiin, montako entistä oppilasta on mukana, toistakymmentä!

Lopuksi syötiin makkaraa Tuomolan kodalla.

Syksyinen uutispuurojuhla

Pidettiin kodalla 15.9. Puhujana ja laulattajana oli vesilahden seurakunnan kirkkoherra Harri Henttinen. Sateisesta ilmasta huolimatta tilaisuuteen osallistui yli 30 henkilöä.

Ruispuuro vaatii pitkän kypsytysajan, mutta sitten se sulaa suuhun.

Kyllä maistui!

Seuran 70 -vuotisristeily järjestettiin kotivesillämme

Suurin tapahtuma vuonna 2019 oli seuran 70 -vuotisjuhla. Juhlaa varten varattiin käyttöön koko Hopealinjan Silver Star -alus. Lähes sata osallistujaa risteili 27.7. Nokian Edenistä Lempäälään ja takaisin. Ruokailtiin, katseltiin tuttuja maisemia, kuunneltiin Vesilahden kunnan ja Nokian kaupungin edustajien juhlapuheita ja nautittiin musiikkiesityksistä.

Kaksi bussillista juhlijoita mahtui laivaan

Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi

Kannella tarkeni kesän lämpöisimpänä päivänä

Käytiin Danny -musikaalissa

Kesäteatteriretki Danny -musikaaliin Valkeakosken kesäteatteriin järjestettiin 15.6.2019. Lähdettiin  Arvelan bussikyydillä Palhosta klo 12 ja kerättiin matkan varrelta osallistujia 30 henkilöä.

Musikaali alkoi klo 14. Ilma oli poutainen eikä tuullut. Esitykset olivat hyviä, mm. Erika Vikman ja Susanna Laine, mutta aika monen retkiläisen mielestä Vesilahden oma taiteilija Harri Penttilä oli paras:  varsinkin brasilialainen tarjoilija oli hauska.

Kotiin palattiin esityksen jälkeen n. klo 17 samalla bussilla.

Käytiin OKRA -maatalousnäyttelyssä

Lauantaina 6.7. mentiin 30 henkilön vahvuisena retkueena bussilla maatalousnäyttelyyn Oripään lentokentälle. Alue oli taas valtavan kokoinen ja neljän tunnin kiertelyn jälkeen jalat olivat kovilla. Mutta sää suosi taas retkeilijöitä.

Maaliskuun lopulla 2019 järjestettiin linnunpönttötalkoot

Pöntöt kolisivat Nytorpin veneveistämöllä 30.3.

Tunnelmia vuoden 2018 kesäjuhlilta Palhon kodalla.